Які моторні оливи краще?

Які моторні оливи краще?

Розглядаємо питання з різних позицій.

Питання, яке моторне масло краще, співробітники нашого автосервісу Олві Сервіс Груп чують від клієнтів щодня. Найправильнішою буде така відповідь: краще — хороша, якісна моторна олива, яка точно підходить для вашого двигуна. А ось відповісти на запитання, що таке гарне моторне масло, двома словами не вийде.

Щоб гідно оцінити і зрозуміти роль моторного масла, краще розглянути його як складову, невід’ємну частину двигуна. Підбір олив слід надати кваліфікованим фахівцям. Адже від того, наскільки правильно зроблено підбір моторної оливи, яка якість оливи і як часто вона змінюється, безпосередньо залежать потужність мотора, витрата палива, термін служби двигуна, шумність і токсичність вихлопу.

З практики нашого автосервісу знаємо – моторне масло набагато покращує параметри роботи двигуна (іноді на десятки відсотків), а його ресурс можна подвоїти. Підбір моторної оливи для вашого автомобіля найкраще довірити кваліфікованим автосервісам, які мають великий досвід ефективної роботи з обслуговування двигунів, але наші поради допоможуть вам уникнути грубих помилок із моторними оліями. А їх наші співвітчизники роблять величезну кількість.

Навіщо потрібні моторні оливи

Дуже багато власників своїх авто знають лише те, що масло потрібно міняти, не маючи жодного системного уявлення про моторні оливи.

Більшість українців ніколи не замислювалися над цими «дрібницями», і тому роблять грубі помилки при виборі моторних олив для своїх авто.

Оливи, перш за все, призначені для зниження сили тертя. А від його величини залежить ККД роботи всього мотора.

При сильному терті дуже значна частина енергії двигуна внутрішнього згоряння (ДВЗ) буде витрачатися з його подолання. В результаті двигун одночасно знижує потужність, але витрачає більше енергоносіїв, підвищується шум і різко зростає токсичність вихлопу двигунів внутрішнього згоряння.

Крім зниження ККД, сильне тертя багаторазово швидше накопичує поверхневу втому металу двигуна. Вона послаблює молекулярні зв’язки і верхній шар руйнується при менших навантаженнях. Коли втома досягає критичної межі, відбувається обвальне руйнування металу двигуна. Ще небезпечніше те, що чим сильніше тертя, тим швидше зношуються поверхні ДВЗ. Спилюючи їх одне про одного, воно збільшує зазори між парами тертя двигуна. Зі збільшенням зазорів зростають ударні навантаження. А вони мають найбільш руйнівний вплив на поверхні. Коли двигун виконаний з маленькими зазорами (а саме цим шляхом йде розвиток ДВС), при його роботі ми майже не чуємо шуму. Зі збільшенням проміжків ударні навантаження збільшують шум. Критичні зазори викликають стукіт (у таких ситуаціях кажуть, що мотор застукав). Не сумнівайтеся – це стукає Смерть двигуна. Значення моторних масел зниження сили тертя просто неможливо переоцінити.

Реальність та міфи про моторні масла

Нестача інформації про моторні мастила, застарілі стереотипи, українська лінь і, м’яко кажучи, не завжди коректне ставлення до своїх покупців українських виробників та продавців нафтопродуктів — основні причини помилок при підборі моторних олив.

Спочатку швидко перерахуємо найбільш небезпечні і поширені міфи, які заважають українцям правильно підібрати моторне масло і ефективно його використовувати.

МІФ №1. ВСІ МОТОРНІ ОЛІЇ Майже ОДНАКОВІ.

Міф існує завдяки продавцям найдешевших моторних масел. Насправді сучасні мастила для двигунів дуже сильно відрізняються один від одного за спеціалізацією на конструктивних особливостях конкретних двигунів, за рівнем якості, режимами експлуатації, термінами служби і т.д.

МІФ №2. СИНТЕТИЧНА МОТОРНА ОЛИВА ЗАВЖДИ КРАЩЕ МІНЕРАЛЬНОГО.

Даний міф потрібно віднести до часів, коли з’явилися синтетичні моторні масла. Тоді вони, дійсно, були кращими. Проте, вже давно базова основа моторної олії (синтетична, напівсинтетична чи мінеральна) не відіграє майже жодної ролі. Все більшого значення набувають пакети присадок до мастил для ДВЗ. Можна навести десятки прикладів, коли заявлені характеристики мінеральних моторних масел набагато вищі, ніж у синтетичних масел.

Про справжню якість моторного масла говорить його рівень, що позначаються за американською шкалою SAE літерами латинського алфавіту. Ще нещодавно найвищим для бензинових двигунів був клас SL – десятий щабель у рейтингу, зараз найвищим класом моторного масла є клас SM – одинадцятий щабель. (Вже після публікації матеріалу з’явився у продажу дванадцятий ступінь у рейтингу моторних масел для бензинових двигунів – клас SN).

Але найточніше й об’єктивно рівень якості визначають допуски концернів-виробників двигунів. За винятком найсучасніших моделей ДВС, найбільш гідними для бензинової групи є допуски VW-Norm 502 00, BMW Longlife, МВ 229.3 і Porsche. Для легкових дизельних двигунів – допуск Opel GM /LL/B/025. Для важких вантажівок – MB 228.5 та Volvo VDS-3.

МІФ №3. ПРОСТИМ ДВИГУНАМ ПІДЙДУТЬ І ПОГАНІ МОТОРНІ ОЛИВИ.

Погані моторні оливи нікому не підійдуть. Різниця в роботі на них сучасних двигунів і примітивних моторів буде лише в тому, що сучасні ДВЗ вони вб’ють дуже швидко, а примітивні протягнуть трохи довше.

МІФ №4. Погане моторне масло відрізняється від хорошого моторного масла тільки терміном служби.

Нічого подібного! Погана моторна олива, у кращому випадку, працюватиме погано або взагалі не працюватиме. Нижче ми розповідаємо про найважливіші присадки для моторних масел. Кожна з них відповідає за свою ділянку роботи. У поганих моторних оліях ці присадки працюють погано, а в найгірших їх просто немає.

МІФ №5. У СТАРІ ДВИГУНИ МОЖНА ЗАЛИВАТИ ПЛОХІ МОТОРНІ ОЛІЇ І ЗМІНЯТИ ЇХНІШЕ.

Зовсім навпаки. Тут повна аналогія із здоров’ям людини. Якщо воно сильне, то може довше переносити нездоровий спосіб життя.

Ослаблений організм потребує покращеного догляду. Так само, зношеним двигунам необхідні кращі витратні матеріали і, особливо, моторні оливи.

А міняти їх частіше слід тому, що збільшені ударні навантаження сильніше забруднюють олії продуктами зношування пар тертя.

Крім того, підвищене тертя збільшує температуру, яка прискорює окислення моторної олії (тобто загибель) всіх пакетів присадок.

Ще одним фактором, що зменшує термін служби моторного масла у зношеному двигуні, служить те, що знос поверхонь пар тертя завжди збільшує їх шорсткість.

Це викликає більшу кількість того, що фахівці називають «зсувом», що виникає при зіткненні поверхонь пар тертя в двигуні. Доторкаючись, вони рвуть плівку моторного масла, що знаходиться. Т. е. розривають молекулярні ланцюжки і самої базової олії та численних присадок.

В результаті моторна олія, іноді навіть без втрати зовнішнього вигляду, втрачає свої якісні характеристики. На жаль, багато власників автомобілів переводять двигуни своїх машин на дешеві і свідомо неякісні моторні олії, коли мотори починають погано працювати. Особливо, коли олія починає йти на чад. І тим самим дуже швидко добивають свій двигун.

МІФ №6. СОЛІДНІ ВИРОБНИКИ РОБИТЬ ТІЛЬКИ ДОБРІ МОТОРНІ ОЛИВИ.

Навіть найавторитетніші виробники часто роблять дуже посередні моторні оливи. Причин дві. По-перше – застарілі стандарти моторних масел не прийнято скасовувати. Адже десь ще працюють дуже старі двигуни. По-друге – жорсткі екологічні норми промислово розвинених країн підштовхують до безвідходного виробництва.

І не просто до випуску слабких моторних масел з відходів від виробництва високоякісної продукції, а й до дуже низьких цін на них. А перед «дешевкою» багато комерсантів, які постачають моторні оливи в Україну, не можуть встояти. Щоправда, користуючись безграмотністю наших співвітчизників, майже завжди видають низькоякісні моторні олії за повноцінний продукт.

МІФ №7. ВИРОБЛЯТИ МОТОРНІ ОЛИВИ ДУЖЕ СКЛАДНО.

Цей міф породили і старанно підтримують власники торгових марок моторних масел, що активно рекламуються. До речі, деякі з них самі не займаються не те, що виробництвом – навіть розливом. А часто виробниками моторних масел називають тих, хто закуповує базові оливи, різні присадки та просто змішує їх. Фактично, той же ефект ви отримаєте змішавши ці інгредієнти ополоником у каструлі. Що ж до встановлення стандартів якості та кінцевої оцінки вироблених моторних масел, то в цьому і перше, і останнє слово завжди належить лише виробникам двигунів. Також тільки вони мають право регламентувати періодичність заміни масел. Щоправда, деякі власники торгових марок вносять у моторні олії якісь свої, специфічні присадки. Проте, наполегливо радимо судити про їхню ефективність не за пихатими, але абстрактними рекламними обіцянками, а за конкретними декларованими показниками. Нехай скажуть, на скільки саме відсотків їхня присадка знизить, наприклад, витрату палива. У переважній більшості випадків реальні цифри виявляються настільки малі, що їх у рекламі стане антирекламою моторного масла.

МІФ №8. ЗА ЦІНОЮ МОТОРНОЇ ОЛИВИ МОЖНА СУДИТИ ПРО ЙОГО ЯКІСТЬ.

В Україні цей тест є об’єктивним лише наполовину. Хороша моторна олива не може коштувати зовсім дешево. Але, часом, найкращі олії коштують трохи вище середньої ціни. Наприклад, масла торгових марок Prista і Texaco, в нашому автосервісі Олві Сервіс Груп коштують на 2-3% дорожче ніж у інших тільки тому, що клієнт не має довіри до масел взятих на розлив з великої ємності і часто вибирає фасування 4л або 20л, але нас ніхто не дорікне за контрафактний продукт, ми працюємо тільки з оригінальними продуктами, наше завдання – довіра клієнта!

На ціну моторної оливи в Україні впливає довжина посередницького ланцюжка та апетити її ланок. А ще – рекламні витрати на просування товару, які часом сягають чверті від роздрібної ціни. В результаті слабка моторна олива стає модною і її купують за високою ціною.

МІФ №9. У РІЗНИХ ДВИГУНАХ ОДНЕ І ТО Ж МОТОРНЕ МАСЛО БУДЕ СЛУЖИТИ ОДНАКОВО ДОВГО.

Дуже небезпечна помилка, що підтримується, м’яко кажучи, не цілком освіченими продавцями. Можливо, міф з’явився внаслідок неправильного трактування вимог виробників двигунів щодо інтервалів заміни моторних масел. Всі вони (у тому числі й українські виробники ДВС) завжди вказують лише мінімальний стандарт якості моторної олії, нижче за яку споживач не повинен опускатися.

Але при цьому мають на увазі, що якість палива відповідає світовим стандартам.

Тому, коли ми заливаємо паливо вищої якості, воно служитиме довше. А коли використовуємо наше огидне паливо – то олива працює набагато менше. Одне й те ж моторне масло поводитиметься у різних двигунах зовсім по-різному. На його ресурс дуже впливає конструкція двигуна, ступінь його зношування, умови, в яких експлуатується автомобіль (траса, місто тощо), стиль водіння, вид палива та його якість. Найсприятливіший для моторної олії набір перерахованих факторів порівняно з найнесприятливішим, змінить термін його служби у двигуні навіть у десять разів.

МІФ №10. МОТОРНІ ОЛИВИ, ПРИЗНАЧЕНІ ДЛЯ НАЙКРАЩИХ ДВИГУНІВ, ВІДМІННО ПІДЙДУТЬ БУДЬ-ЯКИМ МОТОРАМ.

І цей міф досить небезпечний. Моторні мастила для найкращих двигунів далеко не завжди придатні для ДВЗ простіше.

Наприклад, двигуни останніх поколінь вимагають собі моторні масла з нульовою в’язкістю. Так рідка моторна олива нашкодить звичайному інжекторному двигуну і швидко вб’є карбюраторний мотор.

МІФ №11. ЗАВЖДИ КРАЩЕ ЗАЛИВАТИ ТОЧНО ТАКЕ МОТОРНЕ МАСЛО, ЯКЕ У ДВИГУН ЗАЛИЛИ НА ЗАВОДІ.

Слід пам’ятати, що автомобіль з конвеєра повинен пройти обкатку і зазвичай виробники заправляють рідку моторну оливу, яка в змозі сприймати двигун. Саме воно утворює оптимальний масляний клин між поверхнями пар тертя, який мінімізує їх дотик.

Потім, у міру зношування, зазори збільшуються, і виникає необхідність застосовувати моторні оливи з більшою в’язкістю, що мають більш товсту плівку.

Українські виробники та виробники країн СНД ДВС, як і багато в чому іншому, пішли своїм шляхом.

ЗАЗ, ВАЗ в інжекторні двигуни заливає густіше моторне масло, ніж те, яке вони найкраще сприймають (ллє 10W40 замість 5W40). Чому? Є різні версії: прагнуть заощадити на моторній оливі; намагаються приховати можливі дефекти в циліндропоршневій групі двигунів (у цьому випадку рідка олива йтиме «на чад»); створюють ілюзію якіснішої роботи двигунів (чим густіше моторне масло – тим тихіше працює ДВС); допомагають власнику частіше міняти машини. Втім, для власників автомобілів зовсім не важливо усвідомлено чи ні вітчизняні виробники, а слідом за ними і ті, хто підтримує їх гарантійні зобов’язання, густішою олією вбивають двигуни.

За розрахунками нашого автосервісу Олві Сервіс Груп, заснованого на відгуках наших клієнтів, такий неправильний підбір моторного масла (10W40 замість 5W40) скорочує термін повноцінного життя двигунів на 30-50 тисяч км. пробігу. І відразу після закінчення гарантійного терміну, у двигунів починаються серйозні проблеми. Хто заробляє на усуненні цих проблем, не треба пояснювати.

МІФ №12. У СТАРІ ДВИГУНИ ВІТЧИЗНЕВИХ ВИРОБНИКІВ МОЖНА ЗАЛИВАТИ ТІЛЬКИ МІНЕРАЛЬНІ МОТОРНІ ОЛИВИ.

Міф родом із часів радянської «залізної завіси». Тоді сальники та прокладки наших двигунів були несумісні з «буржуйськими» синтетичними та напівсинтетичними моторними оліями. Останні чверть століття всі вітчизняні, звані, еластомери повністю з ними сумісні. Тепер для будь-яких двигунів, як і раніше, дуже важлива в’язкість моторних масел, кількість і якість присадок в них. А те, на якій основі зроблено моторні олії, власника автомобіля має цікавити в останню чергу.

МІФ №13. СВІЖЕ ДОБРЕ МОТОРНЕ МАСЛО ЗАВЖДИ БУДЕ СВІТЛОМ.

Не завжди. Різні присадки можуть надати моторним маслам різні відтінки.

МІФ №14. Моторне масло можна не змінювати поки що воно не стане зовсім брудним.

Звичка судити про залишковий ресурс моторного масла за ступенем його забруднення також залишилася з радянських часів. Тоді склади, що забезпечують у моторних оливах так зване «лужне число», коштували дешево, і ніхто їх не економив.

Доки ці присадки працюють, всі продукти життєдіяльності двигуна моторне масло накопичує в собі і воно забруднюється. Коли лужне число знижується, бруд прилипає до поршневих кілець, стінок масляної системи двигуна і дуже швидко перетворюється на кокс.

Тобто, доки моторне масло продовжує чорніти, воно працює, змушуючи всі шлаки перебувати у зваженому стані. Багато останніх років пакети присадок, що забезпечують лужне число, стали занадто складними і коштують дуже дорого. У середніх за якістю імпортних моторних мастил їх мало, у поганих – майже немає, а в «піратських» – зовсім відсутні. Тому, посередні моторні масла ніколи не стануть брудними, а найгірші – взагалі не потемніють. Зате швидко закоксують двигун, що відразу приведе його до загибелі.

МІФ №15. АВТОМОБІЛЬ ПРИВИКАЄ ДО ОДНІЄЇ МОТОРНОЇ ОЛИВИ.

Двигун, звичайно, став дуже складним і вже нагадує біологічний організм. Але ще не настільки, щоб набувати звичок. Автомобілям просто потрібні підходящі для них хороші моторні оливи.

МІФ №16. ЯКЩО ЇЗДИТИ МАЛО, ТО МОТОРНІ ОЛИВИ МОЖНА НЕ ЗМІНЮВАТИ РОКАМИ.

Ні в якому разі! У тарі без доступу кисню та води моторне масло живе щонайменше п’ять років. Але, тільки-но потрапивши в двигун, починає новий відлік часу і не тільки по кілометражу. Велика площа зіткнення з повітрям, циркуляція, утворення піни та висока температура у кілька разів прискорюють окиснення моторної оливи. Навіть найкращі моторні олії в кращих двигунах слід міняти не рідше одного разу на два роки. Присадки, що окислилися, не просто припиняють працювати, а починають шкодити мотору, руйнуючи сальники і прокладки.

МІФ №17. Моторне масло містить у собі все, що потрібно двигуну.

Цей міф вигідний тим, хто не зацікавлений у тривалій та високоефективній роботі двигунів. Насправді, за вкрай рідкісним винятком, моторні оливи містять лише найнеобхідніші присадки для зниження тертя. Але вони не змінюють якісних характеристик самих поверхонь. Цю роботу (причому дуже ефективно) проводять сучасні засоби автохімії.

З чого складаються моторні оливи

Навіть у простих карбюраторних двигунах моторним маслам відведено багато відповідальної різнопланової роботи.

Вже давно вони стали надзвичайно складним продуктом, виробництво якого під силу лише потужним високотехнологічним підприємствам.

Тому більшість власників торгових марок моторних масел самі не займаються їх виробництвом чи хоча б розливом, а замовляють виготовлення у хімічних концернів.

Але й ті, своєю чергою, закуповують частину компонентів в інших. Наскільки нам відомо, повний цикл виробництва сучасних моторних масел нікому недоступний.

Колись моторне масло являло собою лише продукт перегонки нафти.

З того часу ситуація кардинально змінилася.

Нафта, як і раніше, широко використовують при виробництві, але тільки як основу, базу для виробництва мінеральних моторних масел.

Для виробництва синтетичних моторних масел роблять маслоподібні синтетичні рідини.

Такі полімери або олігомери синтезують із різних мономерів. Напівсинтетичними моторними оливами прийнято називати суміш базових олив, якщо в їхньому складі не менше 25% синтетики. Іноді до цієї категорії відносять мінеральні моторні оливи глибокої переробки, що суттєво покращила його молекулярну структуру. В Україні склалося стійке уявлення про те, що синтетична моторна олива завжди краща за мінеральну. Це небезпечна помилка.

Справді, у період появи синтетичних моторних масел, вони з низки параметрів набагато перевершували мінеральні. Однак, потім деякі різновиди мінеральних моторних масел не тільки наздогнали синтетичні, а й суттєво випередили їх.

Все питання в тому, яким способом роблять мінеральну основу базу для моторних масел. Застарілі технології (за якими досі випускається більшість популярних в Україні моторних масел) просто намагалися прибрати з нафти шкідливі домішки – сполуки сірки, кислоти, смоли, парафіни тощо, залишивши корисні та покращивши їх присадками.

Такі моторні масла зазвичай гірші за синтетичні. Однак, синтетична основа однобока і, маючи деякі чудові якості, не має всієї сукупності корисних властивостей, властивих мінеральним маслам. Тому найякісніші моторні оливи робляться на мінеральній основі, отриманій в результаті гідрообробки та каталітичного гідрокрекінгу. Це дуже складні хімічні реакції з воднем та різними каталізаторами при високій температурі та тиску. Їх результатом стає глибоке очищення сировини та поліпшення молекулярної структури моторної оливи. Така основа значно перевищує синтетичну.

Простіше кажучи, при виборі моторних масел не слід орієнтуватися на спосіб їх виробництва. Існують набагато об’єктивніші характеристики. Але в будь-якому випадку, крім базової основи, будь-які моторні масла обов’язково складаються з декількох пакетів присадок. Причому присадки набувають все більшого значення.

Навіщо потрібні присадки для моторних масел

Вони працюють одразу за багатьма напрямами. Перелічимо основні групи, без яких не обходиться жодна моторна олива.

В’язкі присадки для моторних масел.

Відповідають за те, щоб моторне масло при максимально широкому спектрі температур зберігало ту саму в’язкість.

Якщо не робити цього, воно буде занадто густим при незначному зниженні температури і занадто рідким – при підвищенні.

Це змінює товщину масляної плівки, що створює масляний клин між поверхнями пар тертя.

І занадто тонка, і занадто товста плівка дозволяє поверхням частіше стикатися, що різко збільшує їхнє зношування.

Присадки, що покращують мастильні властивості моторних масел. Дуже численна група, що включає протизадирні, антифрикційні, протизносні присадки, а також модифікатори тертя, присадки, що підвищують липкість моторного масла і т. д.

АНТІОКИСЛЮВАЛЬНІ ПРИСАДКИ ДЛЯ МОТОРНИХ МАСЕЛ.

Термін служби базової основи та всіх присадок для моторних масел, насамперед, залежить від швидкості окислювальних процесів. Висока температура і активний зіткнення з киснем прискорюють окислення, що призводить до загибелі моторного масла. Антиокислювальні присадки взаємодіють з первинними продуктами реакції окислення – окислами. Вони утворюють з ними неактивні сполуки, що припиняють ланцюгову реакцію окиснення моторної оливи. До цієї групи також доречно віднести протипінні присадки, оскільки зменшивши піну, вони зменшують дотик моторного масла з киснем. Крім цього, вони усувають розриви масляної плівки та покращують роботу гідравлічних систем.

АНТИКОРОЗІЙНІ ПРИСАДКИ ДЛЯ МОТОРНИХ МАСЕЛ

Одні з них нейтралізують кислоти, що виходять при окисленні моторного масла або згорянні сірчистого палива (у нашому – дуже багато сірки). Інші – утворюють на поверхні металу захисні адсорбційні чи хемосорбційні плівки. Треті – нейтралізують вологу, без якої не буде корозії.

МИЙНІ ПРИСАДКИ ДЛЯ МОТОРНИХ МАСЕЛ.

Надзвичайно важливі, особливо для українських умов, пакети присадок, які відповідають за чистоту двигуна. До їх складу входять два компоненти. Детергенти, що захищають поверхні деталей від прилипання та скупчення на них продуктів окислення. А дисперсанти пригнічують агломерацію та злипання цих продуктів окислення. Вони підтримують частинки бруду у зваженому стані. У такому вигляді вони не забивають фільтр і не осідають на деталях, перетворюючись на кокс. В останні роки сучасні присадки цієї групи стали дуже складними та дорогими

СПЕЦІАЛЬНІ ПРИСАДКИ ДЛЯ МОТОРНИХ МАСЕЛ.

Для деяких типів двигунів і складних умов експлуатації масла додають спеціальні присадки. Наприклад, для двигунів з насос-форсунками застосовують спеціальну присадку, що дозволяє триматися мастилі на дуже тонких голках. Ці моторні оливи на побутовому рівні іноді позначаються індексом “PD”. Вони мають допуски заводів виробників двигунів VW 505 01 і VW 506 01. Спеціальні присадки потрібні і для ДВЗ з фільтром сажі. Наявність цих присадок в оливах для таких дизелів можна визначити за відповідністю їх допуску VW 507 00 та MB 228 31. При роботі на моторних оливах без таких присадок ці дорогі вузли швидко виходять з ладу.

Сумісність моторних масел

У нашому автосервісі Олві Сервіс Груп ми постійно стикаємося з тим, що власники автомобілів за порадою людей, які вважають себе професіоналами, при переході з однієї моторної оливи на іншу зазвичай прагнуть промити двигун. Дійсно, моторні оливи, виготовлені з різних типів нафти або з використанням різних способів синтезу, мають різну сумісність. Більшість із них добре поєднуються один з одним. Однак, краще не проводити таких експериментів самостійно і при необхідності доливання або переходу на інше моторне масло, проконсультуватися у кваліфікованих спеціалістів автосервісу.