Автомобільний кондиціонер із живленням від прикурювача

Автомобільний кондиціонер-замінний помічник влітку.

Настає літо – час не лише відпусток, а й спеки. Зрозуміло, що кожен автолюбитель при цьому мріє про найбільш комфортні умови при їзді на автомобілі, і високі температури цій вимогі ніяк не сприяють.

У цьому випадку у виграші залишаються ті, чий транспортний засіб оснащений системою кондиціювання повітря в салоні. Однак багато власників машин у простіших комплектаціях, які спочатку не мають кондиціонера, а також більшості вітчизняних авто, шукають найрізноманітніші способи вирішити проблему задухи.

Само собою, виробники аксесуарів не сплять і, у свою чергу, пропонують дуже нетривіальні рішення в спробах заслужити інтерес цільової аудиторії і, зрештою, отримати серйозний прибуток. Ще однією такою спробою стала поява портативних кондиціонерів, що працюють від прикурювача автомобіля. То що це – технічний прорив чи спритний спосіб вилучення грошей у автомобілістів? Ми вирішили розібратися в даному питанні і дізнатися, чи реально купити автокондиціонер від прикурювача в наш час і що являє собою подібний пристрій.

Історія питання

Ідея охолодження салонного повітря в автомобілі за допомогою портативних пристроїв, що живляться від стандартної автомобільної мережі 12 Вольт, далеко не нова і веде свою історію ще з часів перебудови в СРСР. Як відомо, у Радянському Союзі випуск деталей для так званого «тюнінгу» автомобілів був дуже обмежений, і перехід до ринкових відносин спровокував різкий «бум», коли безліч приватних кооперативів освоїло випуск різних автоаксесуарів. Серед ширвжитку, що з’явився недорого, виявилися і компактні вентилятори, які являли собою примітивну конструкцію з електромотора, крильчатки, перемикача і дроту. Само собою для живлення моторчика використовувалася бортова мережа автомобіля, а отримувати енергію пристрою дозволяла припаяний до дроту роз’єм для підключення до прикурювача. Звичайно, реальної користі від такої «іграшки» було небагато, проте попит на неї виявився дуже великий як серед рядових автомобілістів, так і далекобійників. Звичайно, реальну прохолоду в салон вентилятор привнести не в змозі, оскільки основною його корисною «роботою» є перегонка всередині теплого повітря, змішаного з пилом, папірцями, що завалялися в салоні, та іншими елементами побуту більшості водіїв. Однак ідея отримати компактний прилад як джерело жаданої прохолоди не залишала автолюбителів, ні виробників.

Безумовно, ідея створення кондиціонера від прикурювача, купити який міг би будь-який бажаючий, виглядала дуже привабливо. Цьому сприяв і сам принцип роботи автокондиціонера, де насос проганяє системою холодоагент, а вентилятор направляє охолоджений в результаті теплового обміну повітря безпосередньо в салон транспортного засобу. У звичайних автокондиціонерах привід насоса і вентилятора, як відомо, здійснюється від силового агрегату автомобіля, проте ідея використання цієї мети електромотра виглядала дуже привабливою. З цієї причини перші спроби створення такого агрегату почали робити вже в дев’яностих роках ХХ століття, проте досягти якихось суттєвих результатів інженерам не вдалося.

Особливості автомобільних кондиціонерів від прикурювача, які пропонуються на ринку.

Для того, щоб реалізувати на практиці ідею кондиціонера, що працює від прикурювача, слід врахувати низку складних технічних аспектів. У цьому розділі статті ми спробуємо абстрагуватися від того, наскільки реально в принципі досягнення продуктивності (ми поговоримо про це далі), а зупинимося лише на тому, що нам обіцяють виробники таких гаджетів і як виглядає сам пристрій. Отже, кондиціонер у машині, який працює від бортової мережі, є монолітним пластиковим блоком, в якому розташовуються всі деталі системи. Подібна конфігурація, за заявами розробників, дозволяє уникнути складнощів у монтажі та забезпечити повну енергонезалежність пристрою від двигуна авто. Тобто, де-факто автокондиціонер від прикурювача може легко працювати тоді, коли мотор автомобіля заглушений (на це нездатна більшість автомобільних кондиціонерів).

Тут варто зробити невелику ремарку та відзначити, що автовиробники вже намагалися реалізувати схему приводу основного кондиціонера насоса від електромотора.

Зокрема, подібна система реалізована в автомобілі Сітроен С4, де кліматичне встановлення здатне функціонувати протягом п’ятнадцяти хвилин після зупинки двигуна. Однак обмеженням у цьому випадку є висока потужність двигуна та малий об’єм акумуляторної батареї. Повертаючись до пристрою, варто вказати, що іноді управління гаджетом здійснюється дистанційно за допомогою відповідного пульта.

Виробники кондиціонерів від прикурювача заявляють, що принцип функціонування їх пристроїв побудований за аналогією з популярними спліт-системами. Охолодження повітря проводиться за допомогою холодоагенту, що циркулює в системі і випаровується при нагріванні. При цьому холодоагент охолоджує навколишнє повітря, а потім знову конденсується в рідкий субстрат, після чого процес циклічно повторюється.

Для високої швидкості поглинання тепла теплові обмінники обдуваються з використанням вентиляторів. Як бачимо, нічого нового творці таких автокондиціонерів не вигадували. Вони просто використовували класичну схему кондиціонера, пропорційно зменшивши її в розмірах та використовувавши насоси та вентилятори меншої потужності, для роботи яких достатньо напруги бортової електричної мережі автомобіля.

Їх переваги та недоліки

Компанії, що здійснюють випуск кондиціонерів від прикурювача автомобіля, заявляють про наступні переваги своїх виробів – високу мобільність, простоту в монтажі та можливість встановлення на будь-який транспортний засіб, включаючи старі моделі, що за визначенням не мають кліматичної системи в салоні.

Крім того, відзначають наявність ряду додаткових функцій, включаючи можливість роботи в автомобілі, а також можливості використання для підігріву навколишнього повітря, його осушення та додаткової вентиляції.

До недоліків відносять необхідність регулярного чищення, можливість появи грибка, а також меншу, щодо стаціонарного автомобільного кондиціонера, потужність.

До речі, саме тут ми й підходимо до найцікавішого – а яка саме потужність кондиціонера, що працює від прикурювача, і чи здатний він за визначенням привнести хоч трохи прохолоди до салону автомобіля спекотного літа. Саме в цьому ми спробуємо розібратися.

Ефективність автокондиціонера від прикурювача – маркетинг та практика

Як відомо, практично всі кондиціонери, що з’явилися, від прикурювача поставляються до нас з Китаю – свого роду торгової Мекки, що пропонує найнеймовірніші рішення, якими чомусь не балують нас європейські, японські або американські виробники.

Воно і вірно, подумайте: від чого, якщо виготовити пристрій кондиціювання повітря від бортової мережі так просто, його не виробляють великі компанії, включаючи автоконцерни, які легко могли б пропонувати такого роду аксесуар в якості додаткового обладнання? Вивчаючи документацію щодо ряду таких виробів, ми ніде не знайшли вказівок на вихідну потужність виробу.

Для того, щоб остаточно розібратися із ситуацією, заглибимося в теорію. Залишимо осторонь математичні розрахунки, криві та графіки, а просто подивимося на питання з життєвих позицій.

Ті автолюбителі, які володіли автомобілями з вбудованим кондиціонером, напевно, помічали, що потужність силового агрегату при включенні «кліматики» помітно знижується. Таке зниження помітно відразу – падають неодружені оберти, автомобіль починає повільніше розганятися. При цьому особливо це помітно на малолітражних автомобілях. Ну а тепер давайте прикинемо: середня потужність двигуна звичайної міської малолітражки складає близько 100 кінських сил.

При включенні кондиціонера відбувається зниження потужності на позначку від 5 до 7 сил, а в умовах їзди в пробках або при сильній спеці ще більше. Саме стільки потужності забирає кондиціонер, який старанно охолоджує салон автомобіля.

При цьому на автомобілі в спеку температура в салоні може досягати 60-80 градусів в районі лобового скла.

Уявіть, скільки енергії необхідно кліматичній установці, щоб охолодити його на початку руху.

Тепер давайте уявимо, що ми пропорційно зменшуємо всю кліматичну установку до потужності, яка дозволила б використовувати як джерело енергії прикурювач, тобто 12-Вольтову розетку.

У середньому, кондиціонер від прикурювача виявляється раз на 15-20 менше стаціонарного. Приблизно той самий виявиться зниження його потужності. На практиці виявиться, що зниження буде ще більшим. Згадаймо, що багато автолюбителів, які використовують потужні компоненти акустики, додаткову світлотехніку або інші енергоємні споживачі в автомобілі, часто стикаються з тим, що відповідні запобіжники «горять». Практично це означає, що потужність автокондиціонера, запитаного від прикурювача, апріорі не може перевищувати 250 Ватів, інакше електромережа транспортного засобу його наявності просто не витримає, що відразу призведе до перегорання запобіжних блоків.

Тобто, в моделях компактних кондиціонерів, що продаються, свідомо застосовуються менш потужні електромотори. Крім того, всі, напевно, помічали, що «великі» кондиціонери здійснюють забір повітря з навколишнього середовища за допомогою спеціальної трубки або інших пристроїв. Це пов’язано з тим, що будь-який кондиціонер, побудований за принципом спліт-системи, не здатний ефективно працювати у замкнутому просторі. У ньому він просто діятиме як тепловий насос, який подає тепло з однієї ємності в іншу. А оскільки через роботу виділяється тепло, за фактом такий пристрій буде не охолоджувати навколишній простір а, навпаки, його нагрівати.

Узагальнивши всю теорію, не вдаючись у складні розрахунки, ми легко приходимо до висновку, що практичної цінності в кондиціонері від прикурювача немає зовсім.

У тому вигляді, як його пропонують виробники з Китаю, він не тільки не здатний охолодити салон автомобіля, але навіть принести прохолоду одному пасажиру або водієві навіть при максимальному наближенні до обличчя. У кращому випадку, ви відчуєте легкий подих прохолодного повітря, який просто нездатний подолати навколишню спеку.

Слід зазначити, що ми намагаємося у своїй статті повністю заперечувати можливість появи у майбутньому (швидше за все, дуже віддаленому) кондиціонерів компактної конструкції. У дослідженнях низки вчених початку ХХ століття, включаючи австрійського фізика Віктора Шаубергера, розглядалися різні варіанти одержання холоду з тепла, проте даних про ті досліди до наших днів практично не збереглося.

Скажімо більше, подібні дослідження відносяться до спрямування так званої альтернативної фізики та вимагають фундаментальних досліджень, які не проводились і навряд чи коли будуть здійснені. На існуючій нині технічній базі створення ефективно працюючого пристрою подібного роду поки не представляється можливим.

Втім, практично існує одна технологія, яка може бути використана для створення компактних кондиціонерів в авто. Ця методика має на увазі використання так званих «акумуляторів холоду», які доступні у продажу, або «сухого льоду», яким нерідко користуються продавці морозива. В принципі, встановлення такого акумулятора в картридж з вентилятором допоможе досягти прохолоди в салоні автомобіля. Недоліком системи стане той факт, що картриджі необхідно змінювати в міру їхнього танення. Це, мабуть, єдиний нині спосіб отримати подобу стандартного кондиціонера в машині без істотних витрат на переробку транспортного засобу та встановлення потужної спліт-системи.

Підсумки

Як ми переконалися, на нинішньому етапі розвитку технологій кондиціонер від прикурювача, незважаючи на захоплені відгуки їхніх творців, є радше оригінальним (і недешевим) гаджетом, аніж серйозним технічним рішенням. Купувати чи ні такий пристрій – вирішувати, безумовно, вам. Однак практика показує, що подібні дії позбавлені особливого значення. Ми ж, у свою чергу, рекомендували б напередодні настання літа автомобілістам намагатися планувати маршрути у вечірній або ранковий час, а також возити з собою в автомобілі герметичні пакети з «сухим льодом» (до речі, такий є і в медичній аптечці). Якщо відчуєте себе погано, такий пакет можна прикласти до обличчя, що трохи полегшує. Крім того, завжди рекомендується тримати в салоні автомобіля воду, а для того, щоб вона не нагрівалася, радимо скористатися спеціальними «сумками-холодильниками» або наливати її у звичайний термос. Ці нехитрі правила виявляться набагато кориснішими за новомодний китайський винахід.